Ako najlepšie urobiť airbrush fotorealistický portrét
Pre vytvorenie fotorealistického portrétu airbrush technikou je najlepšie dodržať niekoľko kľúčových krokov a techník, ktoré zabezpečia jemné vrstvenie farieb, presné prechody a realistickú textúru pokožky.
Kľúčové kroky pre fotorealistický airbrush portrét :
Príprava podkladu a prenos kresby: Najskôr treba pripraviť hladký podklad (napríklad Masonit s naneseným šepsom a jemne prebrúsený) a preniesť naň rozoznateľný náčrt portrétu pomocou grafitového papiera, grafitového spreju, presvietením motívu projektorom, alebo inej techniky náčrtu tvarov a detailov. Ide len o pomocnú skicu pre zachytenie správnych proporcií, ktorá významne pomôže pri hlavnej maľbe a maskovaní. Samozrejme ak ste umelec, môžete uskutočniť skicu aj kresbou odpozorovaním, bez pomôcok.
Nanesenie základných tvarov a vrstiev: Začíname vrstvením svetlých tónov a štruktúr pomocou svetlejších farieb, postupne vrstvením k tmavším odtieňom. Dôležitý je pomalý a trpezlivý proces nanášania vrstiev s jemnými prechodmi.
Použitie odtieňov a lazúr: Farebné tónovanie pokožky pomocou tenkých priesvitných vrstiev farieb (lazúr), pričom sa kombinujú teplé a studené tóny pre hĺbku a skutočne realistické prvky maľby. Vrstva po vrstve sa tak dopĺňa farebná bohatosť a objem .
Textúra pokožky: Realistická pokožka nie je hladká, preto je vhodné na záver použiť techniky, ktoré rozrušia rovnomerné vrstvy, napríklad jemné prebrúsenia, použitie gumy na odstraňovanie niektorých častí, či špecifické aplikácie textúr (pomocou šablón na textúry pokožky, doplnkovým vyškrabávaním rydlom a pod.) ktoré týmto simulujú póry a nedokonalosti.
Detaily a kontrasty: Docielime ich najmä zvýraznením svetlých miest (na nose, očiach, perách) a tieňov pre maximálny kontrast a trojrozmerný efekt. Niektorí umelci používajú pri tom aj spomínané vyškrabávanie, brúsenie, aplikujú pred maľbou tekutú masku, al. fóliu . V závislosti od určitého tvaru a detailu, zvýrazníme väčší či menší kontrast. Taktiež gumovaním elektrickou, či ceruzkovou gumou, v niektorých prípadoch aj plastickou gumou, docielime veľmi pekné zvýraznenie jemných svetlých odleskov.
Použitie správneho náradia: Kvalitné airbrush pištoľky s úzkym otvorom trysky pre detailnú prácu (napr. 0,15 až 0,18 mm) a vhodné kompresory sú podstatné pre dosiahnutie krásnych detailov a plynulých prechodov .
Doporučenie pre začiatočníkov :
Začnite maľbu na stredne tónovanom pozadí, čo pomáha lepšie vidieť jednotlivé odtiene farieb a zabraňuje účinku : „všetko je biele.
Trénujte vrstvenie farieb a kontrolu prúdu vzduchu a farby, aby ste mohli presne aplikovať jemné prechody bez rozmazania.
Venujte pozornosť pochopeniu hry svetla a tieňov na tvári a skúste si predkresliť hlavné svetelné plochy, aby ste vedeli, kde maľovať svetlé či tmavé miesta.
- Maľujte presne to čo vidíte a nemiešajte iné odtiene ,ako sú na predlohe portrétu. Farby a ich odtiene musia byť identické s fotografiou predlohy. Inak riskujete, že namaľovaný portrét nebude pôsobiť dôveryhodne a prirodzene. Dôležité sú aj najjemnejšie nuansy odtieňov
Tieto praktiky umožňujú spojiť technickú presnosť s umeleckou citlivosťou pre vytvorenie nádherných detailných a naozaj fotorealistických airbrush portrétov .
Aké materiály sú najvhodnejšie na fotorealistické airbrush portréty :
Masonit alebo hladká drevotrieska : Pred maľovaním sa odporúča povrch najskôr odmastiť alkoholom, potom obrúsiť jemným brúsnym papierom a natrieť vrstvou šepsu, ktorý sa po zaschnutí opäť jemne obrúsi pre ultra hladký povrch. Takto upravený podklad poskytuje pevnosť a hladkosť ideálnu pre detailnú prácu.
Ilustrátorská doska alebo hot-pressed plátno : Má veľmi hladkú povrchovú štruktúru, ktorá umožňuje dosiahnuť plynulé prechody a jemné detaily, čo je kľúčové pre fotorealizmus .
Kvalitné plátno so správnou prípravou : Aj keď plátno má väčšiu štruktúru, vhodná príprava (viaceré vrstvy šepsu /gessa a brúsenie) ho dokáže pripraviť na airbrush aplikáciu .
Farby na airbrush portrét :
Acrylic inks (napr. FW Ink od Daler-Rowney, či holandské tuše Ecoline): Majú veľmi jemné pigmenty, sú riedke, rovnomerne sa rozprašujú, čo výrazne zvyšuje kontrolu a zabraňuje upchávaniu trysiek. Vhodné sú na detailné vrstvenie. Výhodou u nich je jemnejšia biela farba, ako pri akrylových airbrush farbách, čo oceníte pri hladkom striekaní bez následného upchávania trysky. Nevýhodou tušov je však rýchlejšie zasychanie na ihle pištolky a jej časté čistenie. Ale to sa dá pre pekný portrét pretrpieť :)
Acrylic airbrush paint: Ide o špeciálne zriedené akrylové farby určené pre airbrush, ktoré majú optimálnu viskozitu, jemný pigment pre plynulý prúd a rovnomerné vrstvenie. Medzi populárne patria značky ako Createx Illustration Colors , Pro Color, Com Art, Lucas Illu Color, Smincke Aero Proffesional a iné. Líšia sa množstvom odtieňov, z ktorých sa dajú namiešať aj vlastné a výrobou
Transparentné farby a glazúry: Používajú sa na jemné tónovanie a prechody s možnosťou vrstvenia, ktoré je pre fotorealizmus nevyhnutné .
Doplnkové materiály :
Maskovacie fólie (frisket film) : Priestorové a detailné maskovanie umožní vytvoriť ostré okraje a podľa potreby sa používa na ochranu určitých oblastí počas aplikácie farby .
Airbrush lak (Warnish) : Používa sa na záverečnú úpravu diel pre ochranu a úpravu lesku povrchu (matný, lesklý, hodvábny) .
Pre
fotorealistické portréty je teda ideálne maľovať na hladký,
pevný povrch a to použitím kvalitných,
tekutých airbrush akrylových farieb s optimálnou viskozitou, či jemnozrnných atramentov - tušov určených na airbrush,
ktoré umožňujú detailné a jemné vrstvenie farieb. Taktiež je ideálne upraviť povrch materiálu,
ktorý pred maľovaním natierame šepsom - gessom a jemne zbrúsime pre ultra hladkosť. Takto možno použiť kvalitne pripravené
plátno s viacerými vrstvami šepsu.
Doplnkovo
sa používajú maskovacie fólie (frisket film) na ochranu plôch a
airbrush laky na finálnu úpravu povrchu a jeho ochranu .
Ako správne vrstviť farby pri airbrush fotorealistickom portréte :
Správne vrstvenie farieb pri airbrush fotorealizme sa riadi niekoľkými zásadami, ktoré zabezpečujú jemné prechody a realistickú textúru:
Začnite svetlými základnými vrstvami: Naneste veľmi tenkú vrstvu svetlých tónov ako základ, v ktorom už môžete začať pracovať s textúrami (napríklad jemné rozptýlenie farby, nerovnomerné nanášanie).
Postupné pridávanie tieňov a hĺbky: Po základnej vrstve pridávajte tmavšie a sýtejšie tóny, ale len veľmi jemne a postupne, aby ste mohli lepšie kontrolovať výsledok a nechali každú vrstvu krátko zaschnúť (cca 10 -15 sekúnd pri airbrush akrylovej farbe).
Použitie transparentných glazúr: Vrstvite tenké, priesvitné nátery (lazúry) na vybudovanie farebnej hĺbky a jemných prechodov medzi svetlom a tieňmi. Takto môžete miešať teplé a studené tóny v pokožke, čím zvýšite realitu obrazu.
Vrstvenie melírov a detailov: Pri detailoch a textúrach pokožky použite menšie trysky a jemné línie môžete vrstviť na už hotové vrstvy, často v kombinácii s technikou maskovania .
Postupné vrstvenie: Každú farbu nanášajte v tenkých vrstvách, vyhýbajte sa hrubým farebným pásom a počkajte, aby sa farba trochu vpila a zaschla, čo umožní lepšiu kontrolu bez rozmazania.
Kontrast a reflexy na záver: Posledné vrstvy by mali byť tie najsvetlejšie „reflexné“ a zároveň aj tie najtmavšie tiene, ktoré zvýraznia kontrast a priestorový dojem portrétu.
Takto postupne a trpezlivo, vrstva za vrstvou, sa vytvára jemný prechod medzi tónmi a realistická textúra pokožky, ktorá je základom fotorealistického airbrush portrétu .
Čo je základom správneho blendovania (mixovania, splynutia) farieb :
Základom správneho blendovania farieb v airbrushi je niekoľko kľúčových faktorov:
Riadenie vzdialenosti a uhla airbrushu: Pre hladké prechody je potrebné správne natáčať airbrush pištolku v smere blendu a meniť vzdialenosť od povrchu (často 10 až 20cm), čím sa reguluje hustota farby na povrchu a jemnosť prechodu .
Používanie zriedených farieb: Farby by mali byť dostatočne riedke (jemne zriedené), aby sa aplikovali vo veľmi tenkých, priesvitných vrstvách, ktoré spolu vytvárajú plynulý prechod bez ostrých hraníc.
Postupné vrstvenie (vrstvenie glazúr): Blendovanie sa dosahuje pomalým nanášaním vrstvových farieb od svetlých po tmavé tóny ,alebo vždy v niekoľkých tenkých vrstvách a s krátkym zaschnutím medzi nimi.
Technika „middle bar“: Pre plynulé blendovanie dvoch odtieňov sa môže použiť technika zmiešania farieb v airbrush miske a to v pomere napríklad 1:1 a nastriekanie tejto prechodovej farby medzi spomínanými dvomi odtieňmi, čím sa dosiahne ich bezchybné splynutie .
Kontrola prúdenia vzduchu a farby: Jemná kontrola spúšte airbrushu na regulovanie množstva farby a vzduchu zabezpečuje rovnomerný a mäkký prechod .
Dodržiavaním
týchto princípov možno dosiahnuť veľmi hladké, realistické a
bezšvové prechody farieb, ktoré sú základom pre profesionálne
fotorealistické diela tvorené airbrush technikou.
Ako dosiahnuť dokonalé gradienty (prechody) pri airbrush portrétoch :
Dokonalé gradienty pri airbrush portrétoch sa dosahujú kombináciou týchto technických a umeleckých postupov:
Kontrola vzdialenosti a pohybu: Pri striekaní farby treba plynule pohybovať airbrush nástrojom, meniť vzdialenosť od povrchu, aby sa farba jemne rozptýlila a prešla z hustejšieho na zriedenejší nástrek. Čím je airbrush pištoľka ďalej od povrchu, tým jemnejší a širší je gradient .
Postupné vrstvenie tenkých vrstiev: Nanášajte farbu pomaly a v niekoľkých tenkých vrstvách, medzi ktorými nechajte farbu preschnúť. To umožňuje jemné prelínanie farieb bez ostrých prechodov .
Použitie správnej konzistencie farby: Farby by mali byť zriedené na správnu tekutosť, aby nepraskali ani nezanechávali hrubé vrstvy, ale aby sa plynule rozprašovali. Vhodná viskozita podporuje hladké gradienty.
Maskovanie a plánovanie prechodov: Pri oddelených gradientoch sa môže využiť maskovacia páska alebo frisket film fólia na oddelenie plôch, čo umožňuje postupné budovanie gradientu vo vrstvách
Precvičovanie rovnomerných pohybov: Je dôležité trénovať rovnomerný pohyb ruky, ktorý zabezpečí, že farba bude nanesená rovnomerne bez prehustenia alebo medzier .
Takto kombinovaným precíznym nanášaním, vrstvami a správnym riedením farieb vznikajú plynulé a vyvážené gradienty, ktoré sú základom pre airbrush realistické portréty .
Ako správne pripraviť povrch pre airbrush techniku :
Správna príprava povrchu je kľúčová pre úspešné airbrush maľovanie, najmä pri fotorealistických portrétoch.
Krok za krokom príprava povrchu :
Výber vhodného podkladu: Najčastejšie sa používa Masonit, drevotrieska, ilustrátorská doska, alebo plátno, ktoré poskytujú pevný a hladký povrch .
Očistenie a odmastenie: Povrch sa očistí od prachu a odmastí napríklad isopropylalkoholom, aby vrstva dobre priľnula .
Nanesenie gessa - šepsu: Naneste niekoľko vrstiev gessa (primeru), pričom každú vrstvu nechajte zaschnúť a potom ju jemne obrúste jemným brusným papierom pre dosiahnutie hladkosti. Pre ultra hladký povrch je vhodné použiť hot-pressed gesso .
Jemné zbrúsenie: Medzi vrstvami nanesený a uschnutý šeps zbrúste, aby ste odstránili nerovnosti a zabezpečili rovnomernú hladkosť napr. drsnou stranou špongie. Na záver sa odporúča posledné brúsenie veľmi jemným brúsnym papierom .
Náter základnej farby (voliteľne): Pre lepšie viditeľné hodnoty a kontrast môžete povrch nastriekať svetlou, alebo neutrálnou základnou farbou (napr. sivý tón).
Takto pripravený hladký a čistý povrch umožní precízne nanášanie airbrush farieb, ktoré sa budú rovnomerne rozptyľovať a vrstviť, čo je nevyhnutné pre fotorealistický efekt.
Airbrush portrét na papieri :
Ako podklad na krásny airbrush fotorealistický portrét sa využívajú aj špeciálne impregnované airbrush papiere, ktoré dostanete kúpiť vo väčšine online airbrush shopoch.
Rovnako skvelé sú aj technické kartóny Fabriano Tecnico 6 hladký s bielym povrchom, ktoré už roky používam ja, pretože sú hladké, pevné a dá sa na ne nielen maľovať, ale aj kresliť portréty, či vytvoriť na ne skicu, tzv. prednáčrt . Ľahko sa na tento typ kartónu nanáša airbrush maľba a vyzerá veľmi pekne. Drobné opravy, či efekty gumovaním, sa realizujú hladko bez porušenia povrchu kartónu. Dobre sa na kartón aplikuje aj maskovacia fólia a pásky, či vyrezávanie skalpelom. Jeho povrch je hladší a pevnejší než obyčajný výkres, čím nie je tak náchylný na poškodenie : napr. pregumovanie, prerezanie, olepenie. Má väčšiu gramáž a kľudne ho môžeme porovnať s pevným vizitkovým papierom.
Autor príspevku : © Airbrush - Slavka
Celý článok aj v nahratej audio forme na kanáli Youtube - Slavka Art
https://www.youtube.com/@Slavka-Art
Ak sa Vám momentálne nechce blogové články čítať, alebo z akéhokoľvek iného dôvodu nemôžete, či nemáte čas, a radi by ste si obsah článkov vypočuli, pripravila som pre Vás aj videá s audio nahrávkami na Youtube. Ak sa ich rozhodnete aj vizuálne pozerať, môžete si v dolnej časti videa pustiť titulky v slovenskom, či inom jazyku. Prajem príjemné sledovanie a počúvanie;)
Konkrétne tento článok s jednotlivými radami, pod názvom : Ako najlepšie urobiť fotorealistický portrét , si môžete vypočuť a prezrieť na tomto odkaze:

Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pridaj komentár